10 Tips om G Suite te gebruiken als leerkracht

By - RMA
30.11.20 01:53 PM



De drukte van de eerste schoolmaanden is voorbij. Elke leerkracht zit alweer in de routine van lesplanning, vergaderingen, toetsen beoordelen, … en dan hebben we het lesgeven zelf nog niet vernoemd. Hoe kunnen we het als leerkracht allemaal bolwerken en ons ook nog eens concentreren op wat belangrijk is, onze studenten? ICT-tools zoals G Suite kunnen je zeker helpen als leerkracht. Vandaag deel ik mijn top 10 G Suite-tips die je misschien nog niet gebruikte!


Dus een goed moment om enkele tips te delen. Als leerkracht mogen we immers niet vergeten dat het onze taak is de huidige generatie toegang te geven tot de nodige technologie. De kracht van G Suite for Education valt hierin niet te ontkennen. Het is een veelzijdig, Cloud-gebaseerd platform met tal van eenvoudig te gebruiken apps om je lessen productiever te maken en je studenten actiever te betrekken. Het gebruik van de juiste hulpmiddelen is van belang om optimale leerwinst te realiseren bij elke leerling.



Hier zijn mijn top 10 G Suite-tips om als leerkracht te gebruiken in de klas en op school.



TIP 1 - Manage je klas met Google Classroom


Google Classroom is een onmisbaar hulpmiddel voor elke leraar die G Suite samen met zijn studenten gebruikt. Het bespaart je tijd, het houdt je georganiseerd en helpt om te communiceren met jouw studenten maar ook tussen studenten onderling en mogelijke co-teachers. Daarnaast is differentiatie een hot topic in het lesgeven, maar het is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met Google Classroom kunnen leerkrachten opdrachten naar geselecteerde studenten verzenden in plaats van naar de hele klas. Dit maakt remediëren en differentiëren een stuk eenvoudiger. Het is gewoonweg een eenvoudige manier om georganiseerd te blijven in Google Drive, digitale opdrachten te verspreiden, te beoordelen en van feedback te voorzien.



Tips on G Suite te gebruiken in de klas 1



TIP 2 - Organiseer je met Google Keep


Zie het als dé verzamelplaats voor alles wat je wilt onthouden. Met Google Keep kun je to do-lists, notities, afbeeldingen, foto’s, URL’s, spraakfragmenten of tekeningen verzamelen die belangrijk zijn voor je lessen.  Je kan notities delen met collega’s en zelfs studenten. Het handige van Google Keep is, dat je het zowel als app op je telefoon kan installeren, het kan openen als website, en het kan installeren als extensie in je browser. 


Wist je dat je ook feedback kunt organiseren met Google Keep? Bij het verbeteren van stageverslagen, praktijkopdrachten spreek je de notities in via de app op jouw smartphone.  Keep zet zowel het spraakfragment als de transcriptie in de notitie. Op die manier kun je zowel de geschreven als voice feedback delen met jouw studenten. De integratie met Google Documenten zorgt ervoor dat je de gesproken feedback rechtstreeks kan slepen in de opdracht van de student.



Tips on G Suite te gebruiken in de klas 2



TIP 3 -  Help je studenten met onderzoeksvaardigheden via de Explore-tool


De Verkennen of Explore-functie is een geweldig hulpmiddel dat studenten kunnen inzetten bij het creëren van content en onderzoek. Het geeft studenten de mogelijkheid in Google Documenten en Presentaties rechtstreeks te zoeken naar informatie, afbeeldingen op Drive of internet zonder dat ze een ander venster moeten openen. 


Explore leest de inhoud die je op de pagina hebt en stelt dingen voor om eraan toe te voegen. Maar superhandig is dat het de studenten de mogelijkheid geeft hun bronnen via een voetnoot toe te voegen aan het document.



Tips on G Suite te gebruiken in de klas 3




TIP 4 - Breng het proces in beeld via Versiegeschiedenis


De Versiegeschiedenis in Google Documenten laat je zien wie wat heeft gedaan en op welk tijdstip! Terwijl je een Google-document maakt, slaat Google elke paar seconden automatisch op. Via Versiegeschiedenis krijg je toegang tot de verschillende versies die worden geregistreerd. Eén van de voordelen is dat je via Versiegeschiedenis kan zien hoe het document is geëvolueerd. Bij groepswerk kun je zien wat elke student heeft bijgedragen en wanneer. Dit is heel eenvoudig af te lezen via de met kleur gecodeerde gebruikersnaam en tijdstempel! 


De Versiegeschiedenis is ook terug te vinden in Google Presentaties en Google Spreadsheets. Om naar de Versiegeschiedenis te gaan kies je voor het menu Bestand, Versiegeschiedenis, Versiegeschiedenis bekijken. 



Tips on G Suite te gebruiken in de klas 4




TIP 5 -  Laat studenten hun werk delen via krachtige portfolio's in Google Sites


Online studentenportfolio's zijn een geweldige manier om het werk en de vooruitgang van studenten te laten zien. Dankzij de zeer sterke integratie met andere Google (Drive) Apps is Google Sites het perfecte middel hiervoor. 


Het is heel eenvoudig te gebruiken zodat zelfs een student uit de basisschool een mooi en uitgebreid digitaal portfolio kan maken.



Tips on G Suite te gebruiken in de klas 5




TIP 6 - Breng de wereld in de klas


Vertel je verhaal met Google Tour-creator en/of Google Tour Builder en breng ze tot leven met Google Expeditions.


Google Tour-creator is de nieuwste tool waarmee je een eigen interactieve virtuele 360-graden rondleiding kan bouwen. Foto's kunnen worden geüpload vanuit de Google Street View-app of rechtstreeks vanaf een computer. Gebruikers kunnen interessante locaties, foto's, tekst, audio-opnamen en omgevingsmuziek toevoegen aan hun tours. Het is een geweldige manier om studenten te betrekken. Je kan je eigen tour openen via Google Expeditions waardoor de beleving nog groter wordt. Bekijk maar eens enkele voorbeelden via Poly-tours. (Poly is een website die door Google is gemaakt om 3D-objecten te bekijken, te verspreiden en te downloaden. Het beschikt over een gratis bibliotheek met duizenden 3D-objecten voor gebruik in virtual reality en augmented reality-toepassingen).


Tips on G Suite te gebruiken in de klas 6




Google Tour Builder bestaat al wat langer en is een webgebaseerde verhaaltool. Je kan een reis maken over elk onderwerp naar keuze, inzoomen op plaatsen in Google Earth, je verhaal vertellen door eenvoudig tekst, foto's en video's toe te voegen. Tijdens de tour vliegen gebruikers van de ene plaats naar de volgende langs een verhaallijn, waarbij ze kennismaken met relevante plaatsen via Google Earth en de aangepaste inhoud die je verstrekt.


Tips on G Suite te gebruiken in de klas 7



Breng met Google Expeditions jouw studenten naar plaatsen die ze misschien nooit persoonlijk kunnen bezoeken. Er is een mooi aanbod aan verbazingwekkende virtuele 'expedities' bestaande uit locaties van over de hele wereld, zowel boven als onder water, bezienswaardigheden en musea. De leerkracht kan in de app sturen waar de studenten naar toe gaan tijdens de rondleiding en kan via cirkels/hotspots op het scherm de aandacht vragen voor dingen die te zien zijn.


Tips on G Suite te gebruiken in de klas 8




TIP 7 - Vergroot de betrokkenheid met Google Presentaties


Google presentaties staat bekend als een presentatietool, maar het biedt zoveel meer dan enkel visuele ondersteuning tijdens de les. Denk maar aan zowel het inzetten op formatieve beoordeling als het vergroten van de betrokkenheid van studenten in de les. 


Zo kun je met Pear Deck en Poll Everywhere vragen stellen via je dia’s waarbij de resultaten rechtstreeks binnenkomen in je Google Presentaties. Of deel een presentatie met de hele klasgroep en gebruik het als een soort prikbord of whiteboard waarbij elke student zijn eigen dia krijgt toegewezen als persoonlijke werkruimte. Zo kunnen studenten van elkaar leren. Jij kan als leerkracht via de rasterweergave alle dia's tegelijk bekijken. Klik vervolgens op een individuele dia om het werk van een bepaalde student te zien.


Of laat het gebruiken als een ​​schrijfopdracht in de stijl "Kies je eigen avontuur". Bekijk hiervoor de blog van mijn collega Sven.


Misschien niet meteen iets waaraan je denkt maar Google Presentaties zijn ideaal om eBooks te maken omdat je het formaat van dia's kunt wijzigen in absoluut elke gewenste grootte. En op dia’s kun je gewoonweg alles plaatsen: video’s, links, afbeeldingen, foto’s. 


Tips on G Suite te gebruiken in de klas 9




TIP 8 - Geef feedback via Google Forms


Met Google Formulieren bestaat er ondertussen een bijna eindeloze lijst met manieren waarop leraren Google Formulieren in hun lessen gebruiken. Het is enorm populair! Van data verzamelen, reflecties, ... tot automatische corrigerende quizzen. Bekijk maar eens deze blog waarbij Formulieren wordt ingezet als digitale escape room. 


Maar een toppertje blijft toch wel het geven van formatieve feedback. Google Forms maakt het verzamelen van gegevens een fluitje van een cent! Met de juiste add-ons zoals Autocrat of DocAppender kun je die gegevens snel bij je studenten brengen. 


Tips on G Suite te gebruiken in de klas 10




TIP 9 - Maak verbinding met de hele wereld via Google Hangouts


Google Hangouts is een videoconferentie-tool waarmee gebruikers op afstand kunnen samenwerken, chatten, videochatten alsook foto's, computerschermen en bestanden delen. Studenten kunnen Google Hangouts gebruiken om buiten de klas aan klasprojecten te werken. 


Maar ook in de klas zelf is het een geweldige manier om verbinding te maken en samen te werken. Organiseer eens een eduhangout waarbij je een gastspreker uitnodigt die met de studenten in de klas praat, bijvoorbeeld een auteur van een boek. 


Of waarbij jouw klas verbinding maakt met andere studenten van over de hele wereld om bv. samen een onderzoek uit te werken, een conversatie in een vreemde taal te houden, of waarbij een ​​lokale gids een ​​virtuele rondleiding geeft waarbij studenten deelnemen aan de gesprekken met lokale mensen.


Tips on G Suite te gebruiken in de klas 11




TIP 10 - Breng je klaspraktijk in beeld met Google Foto’s


Met Google Foto's kun je foto's verzamelen en in een album plaatsen. Dit maakt het gemakkelijk om foto's via een link met anderen te delen. Met een gedeeld album kunnen anderen, zoals een groep studenten of teamleden, ook foto's toevoegen. Verzamel bijvoorbeeld bij excursies de foto’s van alle studenten via een gedeeld album.


Maar je kan meer doen dan alleen een album delen. Zo kun je van een serie foto’s een animatie of collage maken. Duid bijvoorbeeld tijdens een projectweek elke dag iemand aan als verantwoordelijke fotograaf. Op het einde van de projectweek kun je terugblikken met de gedeelde foto’s in een collage of animatie. Of neem foto’s bij een proces waarbij je via de animatiefunctie laat zien hoe het proces zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld.


Google Foto’s heeft een ongelooflijk goede zoekfunctie om foto's te groeperen. Dit is handig bij het zoeken naar foto's die je wilt gebruiken of laten zien. Zo kun je zoeken op naam, locatie, tijd, gebeurtenis, voorwerpen, ... 


Tips on G Suite te gebruiken in de klas 12




Zoals je kan merken uit deze 10 tips, zit G Suite boordevol tools en functies die het lesgebeuren productiever maken! 


Heb je zelf favoriete G Suite tips? Laat het ons weten!