Een duurzaam ICT-curriculum voor je school maak je zo!

10.06.21 02:09 PM
Een duurzaam ICT-curriculum voor je school maak je zo!

Binnenkort maken vele scholen een digisprong vooruit. Het is positief dat de Vlaamse regering de coronacrisis aangrijpt om een inhaalbeweging te maken die elke leerling ten goede moet komen. Het onderzoek, Future of Jobs Report van het World Economic Forum, voorspelt dat meer dan de helft van de kinderen die nu op de basisschool zitten een beroep gaan uitoefenen dat nu nog niet bestaat. De vraag hierbij is ‘Hoe ontwikkel je in deze situatie goed onderwijs?’ De digisprong geeft een eerste aanzet voor de oplossing van dit probleem. En die digisprong moeten we allemaal maken: niet alleen de scholen zelf, maar ook leraren, directies, ict-coördinatoren, leerlingen, ondersteuners en ouders. Eén van de speerpunten is bijkomende professionalisering van leraren. 


Waar start je als school en hoe pak je dit aan?



Een duurzaam ict-curriculum voor de leerkracht


Vaak vinden scholen het voldoende om een opleiding te organiseren in de hoop dat leerkrachten vanaf dat moment ‘ICT-mee’ zijn. Vanuit onze ervaring weten we dat deze aanpak niet werkt. Succesvolle digitalisering vraagt een aanwezige en blijvende ict-integratie binnen de school. Het transformeren van de leraren gaat niet alleen over het verbreden van de vaardigheden van leerkrachten, maar ook over het veranderen van de denkwijze rond het effectieve gebruik van technologie om lesgeven en leren in het digitale tijdperk te ondersteunen. ICT kan een doel zijn maar ook een middel om de eindtermen beter te bereiken. Het duurzaam verankeren van de digitale didactiek is hierbij onmisbaar. Investeer in opleiding van leraren rond digitale didactiek.



  



Er zijn verschillende componenten nodig om leerkrachten leerkrachtiger te maken met ICT. Hoe Fourcast for Education jou kan helpen, lees je hieronder.

Alle componenten zijn bedoeld om de basis te leggen voor het duurzaam opzetten van nieuwe digitale vaardigheden binnen het team of voor het versterken van reeds verworven vaardigheden. Het zet aan om na te denken over de impact van initiatieven en om toekomstgerichte strategische plannen te ontwikkelen bij het nemen van de digisprong.



Vraaggestuurde opleidingen

ICT een toekomstbestendige en bewuste plek geven binnen je onderwijspraktijk vraagt om kennis en een doordachte aanpak. Sommige schoolteams zijn al jaren bezig met digitalisering in het kader van hun ICT-beleid. Daarom vertrekken we bij Fourcast for Education steeds vanuit de bestaande kennis, vaardigheden, obstakels en noden. Elke vraaggestuurde opleiding start met het in kaart brengen van de vaardigheden via een ICT-screening. Dat zorgt ervoor dat al onze trainingen vertrekken vanuit een pedagogische noodzaak en vaardigheden met focus op:


  • digitale didactiek integreren;

  • ict als ondersteuning om goed onderwijs mogelijk te maken voor elke leerling;

  • een krachtige leeromgeving.


Ons team bestaat uit gecertificeerde ervaren trainers die zelf nog dagelijks in de klaspraktijk staan. Onze trainingen vertrekken steeds vanuit praktijksituaties en oefeningen en gebeuren via eigentijdse werkvormen. Er is steeds ruimte voor eigen inbreng. Als opvolging van de opleiding organiseren we binnen de vier weken na de training een online Q&A-moment van een half uur, waarin we samen met de trainer antwoorden zoeken op vragen van de deelnemers. Fourcast for Education heeft een ruim aanbod aan hedendaagsetrainingen. We stemmen de trainingen steeds af op de wensen van de school.



'Binge-leren’ met Schoolupdate

Bingewatchen kennen we  als marathonkijken van meerdere afleveringen van een serie of films op Netflix. Stel je voor dat leerkrachten aan het ‘binge-leren’ gaan? Non-stop ICT-leren via online trainingen. Via SchoolUpdate bieden we leerkrachten en ICT-coördinatoren flexibele online leertrajecten aan rond het gebruik van ICT & media. Dit lijkt ons een ideale manier om leerkrachten een blijvend professionaliseringstraject aan te bieden waarbij ze zelf kunnen kiezen waar en wanneer ze deze trainingen volgen. Op de Schoolupdate Academie ontdekken leerkrachten een breed en steeds vernieuwend aanbod aan kwaliteitsvolle opleidingen zoals Google for Education, mediawijsheid, privacy en veiligheid, computationeel denken, .... Deze trainingen maken online leren mogelijk, zodat leerkrachten te allen tijde eenvoudig op eigen niveau verder kunnen leren.

Dankzij onze e-learning (maar bij voorkeur in combinatie met een live training  op locatie) zijn wij van mening een krachtige vorm van scholing aan te kunnen bieden. Het blijft dan niet enkel bij “die ene keer” en dankzij deze mix is er ruimte voor effectief leren middels andere werkvormen en leerstijlen. Alle modules zijn gericht op leren en lesgeven met ICT. We staan stil bij concrete (ict-)basisvaardigheden en vullen dit altijd aan met voorbeelden die direct in de praktijk toe te passen zijn. De modules bestaan uit interactieve elementen. Voor heel wat cursussen kan je een eindtoets afleggen. Slaag je voor die toets, dan krijg je automatisch een certificaat. De online academie biedt ook de mogelijkheid om als school inzicht in de vorderingen van je team te krijgen. Je ziet welke cursussen door leerkrachten gestart zijn, in welke ze aan het leren zijn, welke cursussen ze afronden en/of waar ze vastlopen. De inzichten die je uit de rapportages haalt, kan je gebruiken om  om heel gericht collega’s te begeleiden.


Meer informatie over SchoolUpdate en tarieven vind je hier.



Pedagogische studiedag

Future Move is de inspiratie als je met het volledige schoolteam in ‘bootcamp-style’ een innovatieve, pedagogische uitdaging wil aangaan. Een gezellige mix van plezier, ontspanning en topeducatie, maar steeds gekoppeld aan de onderwijspraktijk van morgen. Wij brengen een nieuwe digitale dynamiek in jouw school! Samenwerken aan innovatief onderwijs én de toekomst van onze studenten is waar onze Future Move voor staat.


Het is een ervaring die het volledige schoolteam laat zien en voelen wat er vandaag al mogelijk is aan digitalisering in het onderwijs. Het dagprogramma houdt rekening met de zes gebieden die wij belangrijk vinden om innovatieve leermogelijkheden te faciliteren: 

  • creativiteit; 

  • betrokkenheid;

  • evalueren en feedback;

  • samenwerking;

  • differentiatie;

  • kritisch denken. 


Daarnaast maken de deelnemers kennis met tal van digitale competenties waarmee je aan de ict-eindtermen werkt. Via verschillende ict-kamers worden de deelnemers ondergedompeld in een digitaal bad, maar wel met een educatief kader, gekoppeld aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen - SDG's. De Future Move is steeds aangepast aan de doelgroep (basis of secundair). Ons team neemt de deelnemers mee op een praktische ontdekkingsreis waarbij we Google Workspace, maar ook andere tools inzetten om deelnemers voldoende inspiratie te geven dit in hun klas toe te passen. Deze volledige dag staat in het teken van inspireren. Inspireren om ICT in de klas beter aan te pakken.


Lees ook onze blog Meteen digitaal in beweging met Future Move.



Google Certified Educator traject

Zet in op een duurzame professionele leergemeenschap binnen de school. Breng in kaart waar de kennis en vaardigheden binnen en buiten het team zitten. Het Google Certified Educator traject stelt leerkrachten, ict-coördinatoren en directies in staat om impactvol technologiegebruik op hun scholen te stimuleren. Door deel te nemen aan het curriculum, kunnen leerkrachten hun vaardigheden aanscherpen om andere leraren te helpen uitdagingen in de klas aan te pakken met door technologie aangedreven oplossingen.

Het traject biedt de nodige ondersteuning om Google Certified Educator te worden vanaf de voorbereiding tot de examendag. Het curriculum is onderverdeeld in verschillende sessies die bedoeld zijn om leerkrachten te ondersteunen in het ambassadeursschap Google Workspace binnen de school. 


In dit artikel vind je 5 redenen om Google Certified Educator te worden.


Ben je op zoek naar dé technologische transformatie die perfect past bij jouw school? Met veel plezier begeleiden we je en geven we tips en advies om de digisprong te maken die perfect past binnen jouw pedagogische visie en school! Welke richting neemt ons onderwijs na COVID-19?



Onze pijlers!


 Steunend op onze eigen onderwijservaringen en bevindingen uit andere projecten geven we gepast advies. We hebben heel wat Google-gecertificeerde mensen in huis met een passie voor onderwijs. Onze technische en pedagogische expertise maakt onze training meteen in de praktijk inzetbaar.
 Onze begeleiding bouwt verder op een grondige analyse van de huidige situatie om een traject voor te stellen dat perfect aansluit bij de noden van je team. Ook na de training kan je op ons rekenen voor advies en duurzame ondersteuning. Ons team van experten staat steeds klaar met een antwoord op je vragen.
    
 Onze creatieve trainers delen met veel plezier hun leuke educatieve content. Goed begonnen is half gewonnen! Op basis van jouw visie en doel, denken wij graag mee hoe digitale technologie bijdraagt aan goed onderwijs.