12 Google Workspace updates die samenwerken naar een hoger niveau tillen

21.05.21 06:51 PM
12 Google Workspace updates die samenwerken naar een hoger niveau tillen
Google lanceerde 15 jaar geleden Google Docs en Sheets, sindsdien hebben ze ervoor gezorgd dat werkdocumenten niet langer alleen digitale stukken papier zijn. Het zijn heuse tools geworden die de samenwerking en inspiratie tussen mensen naar een hoger niveau tillen. Elke dag probeert Google de apps die honderden miljoenen mensen gebruiken, zoals Docs, Sheets en Slides, te verbeteren en Google Workspace nog flexibeler, interactiever en intelligenter te maken. Tussen nu en het einde van het jaar introduceert Google tal van geweldige functies die het samenwerken van waar ook ter wereld perfectioneert.


Hier zijn 12 nieuwe functies die de samenwerking nog naadlozer laten verlopen:
1. @-vermelding van mensen, bestanden en vergaderingen

Wanneer u een persoon in een document @-vermeldt, toont een slimme chip u extra informatie, zoals de locatie van de persoon, de functie en contactgegevens. Vanaf nu introduceert Google een nieuwe intelligente chip in Docs voor aanbevolen bestanden en vergaderingen. Om slimme chips in je werk in te voegen, typ je gewoon "@" om een lijst met aanbevolen personen, bestanden en vergaderingen te zien. Van op het internet of je mobiel kun je snel geassocieerde vergaderingen en mensen of een voorbeeld van gekoppelde documenten bekijken, allemaal zonder van tabblad of context te wisselen. De slimme chips zullen in de komende maanden binnen Sheets geïntroduceerd worden.

2. Docs zonder pagina's

Met de nieuwe paginaloze indeling in Docs kun je de grenzen van een pagina verwijderen om een oppervlak te maken dat zich uitbreidt naar het apparaat of scherm dat je gebruikt. Waardoor het gemakkelijker wordt om te werken met brede tabellen, grote afbeeldingen of gedetailleerde feedback in opmerkingen. Als je wilt afdrukken of converteren naar PDF, kun je gemakkelijk terugschakelen naar een gepagineerde weergave.

3. Emoji's in Docs

Om de reacties van verschillende mensen tijdens het samenwerken te peilen,  worden emoji-reacties in Docs mogelijk.

4. Taalaanbevelingen en andere nieuwe functies voor ondersteund schrijven

De functie voor ondersteunde schrijfopdrachten geeft aanbevelingen voor meer inclusief taalgebruik wanneer dat zinvol is - zoals het gebruik van het woord "aangenaam" in plaats van "comfortabel" of "postbezorger" in plaats van "postbode". Het programma doet ook andere stilistische suggesties, zoals het vermijden van passieve of beledigende taal. Dit alles zal je helpen om je tekst sneller onder woorden te brengen en je schrijven sterker te maken.

4. Taalaanbevelingen en andere nieuwe functies voor ondersteund schrijven

Deze nieuwe Docs-sjabloon importeert automatisch alle relevante informatie uit een Agenda-uitnodiging voor een vergadering, inclusief slimme chips voor genodigden en bijgevoegde bestanden.

4. Taalaanbevelingen en andere nieuwe functies voor ondersteund schrijven

Vanaf deze week zijn controlelijsten beschikbaar in Google Docs. Je kan binnenkort ook checklist-items aan andere mensen toewijzen en deze actie-items in Google Tasks bekijken, zodat iedereen de To Do-lijst van een project gemakkelijker kan beheren. 

4. Taalaanbevelingen en andere nieuwe functies voor ondersteund schrijven

Binnenkort worden ook tabelsjablonen geïntroduceerd in Google Docs. Met deze tabellen kan je bijvoorbeeld eenvoudig feedback verzamelen of projecten, mijlpalen en statussen direct vastleggen.

8. Direct vanuit uw Doc, Sheet of Slide werken in Meet

Presenteren tijdens een Google Meet-gesprek, rechtstreeks vanuit het document, de sheet of slide waarin je samenwerkt. Door te schakelen tussen samenwerking in een document en een live gesprek blijf je gefocust. Google introduceert deze feature begin de hersft, zodat mensen elkaar echt kunnen zien en horen terwijl ze samenwerken.

9. Live ondertiteling in Google Meet 

Momenteel biedt Google live ondertiteling in vijf talen, vertalingen naar het Engels, Spaans, Portugees, Frans of Duits zijn mogelijk. Meer talen volgen spoedig!

9. Live ondertiteling in Google Meet 

De eerste lancering zal een tijdlijnweergave zijn die het bijhouden van taken gemakkelijker en sneller maakt. Met deze flexibele weergave kun je je gegevens ordenen volgens eigenaar, categorie, campagne, of welk attribuut het beste past. Het gebruik van een dynamische, interactieve tijdlijn versterkt het vermogen om zaken als campagnes, projectmijlpalen, planningen en teamoverstijgende samenwerkingen te beheren. 

11. Meer ondersteunde analysefunctionaliteit in Sheets

Er komt ook een meer ondersteunde analysefunctionaliteit aan in de Sheets-ervaring, met formulesuggesties die het voor iedereen gemakkelijker maken om inzichten uit gegevens af te leiden. Sheets-intelligentie helpt je formules te bouwen en problemen op te lossen, waardoor gegevensanalyse sneller gaat en er minder fouten optreden.

12. Maak en bewerk Sheets, Docs en Slides vanuit Google Chat-ruimtes

Teams kunnen vanaf nu binnen een discussie in Google Chat meteen overschakelen naar het samen uitschrijven van content. Het maken en bewerken van Sheets en Docs vanuit Google Chat-ruimtes is al live, de komende weken wordt het ook mogelijk binnen Slides. 

Ontdek wat Google Workspace for Education voor jouw school kan betekenen!
Contacteer ons voor meer informatie

Contacteer ons